Fetto-bloggen

Alla inlägg under februari 2009

Av Grynet - 9 februari 2009 08:39


.....är den 4 oktober!

Tänk att kanelbullen har fått en alldeles egen dag.

Det är stort.

Och det glädjer mig.

Jag ÄLSKAR kanelbullar....passionerat.

Men jag frossar inte.

Nej, jag äter dem med omsorg.

Och inte vilka som helst.

Det får gärna vara på konditori.

Med trevligt sällskap.

Eller om man ska på utflykt, då sitter Pressbyråns bullar bra.

Fulla med smör, socker och kanel.

...mmmmmmmmmmmmmmmmums!


En dag för flera år sedan var jag på vårat bageri/konditori och skulle köpa med mig några bullar.

- Ska det vara med kardemumma eller kanel?

- Både ock såklart! (Dum eller?)

- Vi har med antingen kanel eller med kardemumma.

Jag fick lite panik.

- Jamen jag bakar ALLTID med både kanel och kardemumma, tjoade jag lite lätt hysterisk.

- Gör inte du det? frågade jag samtidigt som jag vände mig till den gamla tanten som stod bakom mig.

- Näe, pep tanten förskräckt!

Jag tog mina kanelutankardemummabullaroch lommade iväg därifrån.

Vart är världen på väg tänkte jag.













Av Grynet - 8 februari 2009 06:59


De är lite roliga tycker jag. Den här har jag plockat upp hos Nillaja. Så jag antar den. Det gäller 8 fakta vanor/ovanor om mig själv.


* Jag äter alldeles för mycket godis. Lakrits och nougat är min passion.


* Jag MÅSTE skölja ur kastruller innan jag använder dem. Även om de är nydiskade.


* Jag börjar bli en fena på korsord.Har tränat några år nu.


* Jag orkar inte lyssna på en föreläsare aktivt i mer än 15-20 minuter. Sen måste jag ha block och penna. Då är det inte säkert att jag antecknar. Jag kan lika gärna rita blommor eller skriva shoppinglistor.


* Jag älskar seriestrippen "Wulffmorgenthaler" i Aftonbladet. Den är gjord av två (sjuka) danska killar.


* Jag snyter mig konstant. Lider av "Vasomotorisk Rinit", rinnande snuva lär det betyda. Har hänt att jag har haft en hel toarulle i handväskan istället för pappersnäsdukar.


* Jag är ensam om att ha den namnkombinationen jag har med förnamn och efternamn. I hela världen tror jag!


* Jag funderar ofta på om jag (vi) ska skaffa hund eller katt. Trots att jag är allergisk. (Smart!)


Nu står det alla som läser här fritt att anta denna utmaning. Skicka gärna en kommentar så man får läsa Era 8 personliga saker.

Av Grynet - 7 februari 2009 07:08



Jag har fått en gåva.

En underbar förmåga.

Jag kan sova!

Jag har förstått att det inte är självklart för alla.

Men det är inte bara av godo.

Jag är inte så bra på att styra sömnen när jag ska somna.

Det händer att det sker vid fel tillfälle.

När jag var ung och nyutexaminerad fick jag jobb i Stockholm.

En lördag var jag och kompisen inne i stan och shoppade. När vi tog pendeltåget hem så hamnade vi på var sin sida om mittgången eftersom det var fullt med folk. Kompisen kunde då under kvävda fniss studera när mitt huvud sakta åkte bakåt och munnen vidöppen medans jag snarkade lätt. Hela vägen hem till Tumba.


Jag har sovit mig igenom en bilsemester också. I baksätet på en underbart skön gammal Merca. Vi var två par som bilade ner genom Tyskland och runtom i Österrike.

Jag såg minst!


Sen har jag alltid varit hopplöst kvällstrött.

Det har hänt att när vi har varit bortbjudna så har min sambo hittat mig sovandes i värdinnans barns säng.

- Vi undrade vart du tog vägen!

- Jag skulle bara vila lite.


Och hur många gånger har det inte hänt framför tv:n!

Det klassiska är att det är en film som jag har väntat på att få se. Efter en stund har jag kasat ner i liggande ställning i soffan. Då säger sambon:

- Sätt dig upp annars somnar du.

- Nädå, det är ingen fara.

...Efter en stund:

- Nu blundar du ju!

- Jamen jag lyssnar!

............zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzz...


(på söndag får jag titta på reprisen på Lets Dance. Gissa varför!)


Av Grynet - 5 februari 2009 12:33

Det här var bara så klokt och fint att jag vill förmedla vidare:


Tankar om Tid

 Tänk dig att det finns en bank som varje morgon sätter in 86 400 kronor på
ditt konto. Det är inget fel. Insättningarna är lagliga och korrekt gjorda
av en otroligt rik välgörare. Men banken överför inte pengarna till nästa
dag. Varenda natt blir alla pengar som du inte använt den dagen borttagna
från ditt konto. Vad skulle du göra i ett sådant tillfälle?

Självklart hade du använt alla pengarna den dagen de sattes in på ditt
konto, dag efter dag. Och det roliga är att alla har vi ett sådant konto!
Men det är inte pengar som sätts in på ditt konto eftersom namnet på kontot
är TID.

Varje dag blir du utrustad med 86 400 sekunder. Varje natt försvinner all
den tid du inte utnyttjat. Ingenting blir överfört till nästa dag och du
kan aldrig använda något i förskott. Varenda dag startas ett nytt konto för
dig.

Varenda natt försvinner obrukad tid. Om du inte nyttjar dagens insättning
Så är det enbart ditt fel. Det finns ingen väg tillbaka.
Du kan inte övertrassera kontot i morgon! Du måste leva i nuet och förbruka
dagens insättning. Investera tiden smart så att du får bästa möjliga
avkastning i form av hälsa, lycka och framgång.

Tiden går. Gör det bästa av dagen idag!

För att förstå värdet av ett ÅR, fråga en student som missade examen.

För att förstå värdet av en MÅNAD, fråga en gravid kvinna som gått över
tiden.

För att förstå värdet av en VECKA, fråga redaktören på en veckotidning.

För att förstå värdet av en TIMME, fråga de nyförälskade som väntar på att
träffas.

För att förstå värdet av en MINUT, fråga han som kom för sent till flyget.

För att förstå värdet av en SEKUND, fråga han som precis lyckats undkomma
en bilolycka.

För att förstå värdet av en MILLISEKUND, fråga han som kom tvåa i OS.


Värdesätt vartenda ögonblick och värdesätt det ändå mer när du delar det
med en person som betyder mycket för dig, så mycket att du just delar din
tid med denna person. Och tänk på att tiden inte väntar på någon.

Gårdagen är historia.

Morgondagen är ett mysterium.

Dagen idag är en gåva.

Det är därför den kallas för nuet.

Vänner är riktigt värdefulla juveler. De får dig att le och de önskar att
du ska lyckas. De lyssnar på dig, de smickrar dig och de vill dela sina
tankar med dig.

okänd författare


http://www.seniornet.se/

Av Grynet - 3 februari 2009 18:43



Mina kolleger och jag var på föreläsning igår kväll. En mycket bra sådan med Tina Thörner och Igor Ardoris (han från Klass 9A). Efter första passet med Tina var det dags för fika. Te/kaffe och en bautamuffins. Lätt stinn efter denna enorma kaka kläckte jag ur mej:

-En redig rap skulle inte sitta fel just nu!

Huldran som satt bredvid mig och var lika stinn hon, fnissade till.

-Du sa jag. Har du hört historien om de två gamla tanterna som åt på resturang?

-Nä, svarade Huldran.

-Jo, sa jag. De satt där och åt då plötsligt den ena tanten kräktes.

- Men vad gör du? sa den andra tanten, sitter du här och kräks?

-Ja sa den första tanten. Jag skulle bara rapa, jag blev lika förvånad jag!

Huldran fnissade inte längre. Vi var rätt trötta efter en hel dags arbete. Det blev ett dubbelvikt, hysteriskt garv istället.

De är rätt sköna dem med.

Av Grynet - 1 februari 2009 07:51



Igår (lördag) trotsade vi naturfenomenet lönehelg och drog till IKEA.

"Vi" är Gamla Vännen M och jag. Lika uppspelta som barn på väg till Liseberg begav vi oss iväg denna morgon.

Under den dryga timmen det tar att köra till Örebro hann vi avhandla livets sorg- och glädjeämnen.

Det blir en del när man inte ses så ofta.

Vi har många år på nacken tillsammans konstaterade vi denna dag. Minnen från vår ljuva ungdomstid poppade upp och det blev många glada skratt.

Vi konstaterade att trots att det har gått 25-30 år sen dess så har vi inte blivit äldre.

Bara klokare!


IKEA-besök är som ett Kinderägg.

Tre önskningar i ett. Något roligt, något gott och något överraskande.

Roligt är det ju alltid för billigt är ju alltid skoj.

Något gott blir det i halvtid för då har man kommit till resturangen och där finns det en del att välja på.

Nu har de även ordnat parkeringplatser för kundvagnar precis utanför. Himla smart!

Överraskningen är ju att man köper överraskande mycket av sånt man inte hade planerat och överraskande lite av sånt man hade tänkt att köpa.

Och lika stor överraskning är det varje gång man kommer hem med......

Ett packe värmeljus!


Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards