Fetto-bloggen

Alla inlägg den 4 januari 2009

Av Grynet - 4 januari 2009 08:08

Jag skrev igår att jag i år tänker låta mej inspireras av andra människor. Det finns en klok person till som har skrivit böcker i ämnet.

Just nu läser jag Nisse Simonsons "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra".

Han skriver bl a om ett fenomen som jag och vännen F har diskuterat  när vi går våra promenader. Hur man blir bemött beroende på hur man ser ut. Vilken skillnad det gör om man ler och ser glad ut eller inte.

Jag har provat och upplevt skillnaden. Allt blir mycket roligare om man själv ser lite gladare ut. Man får blickar och leenden tillbaka på stan och i affären får man fortare hjälp bara man ser positiv ut.

Nisse S bekräftar detta i sin bok:

" Det finns äkta och oäkta leenden. Det lär enligt vetenskapen finnas arton oäkta leenden. Det äkta skiljer sej från det falska genom att en ringmuskel som inramar ögat drar ihop sig. Den muskeln styrs utan kontroll av vårt medvetna jag. Signalen går direkt från vår gamla känslohjärnas lilla mandelkärna: amygdala."

 Så årets utmaning blir att hitta det äkta leendet bland de arton falska. Kanske det inte blir så svårt om man följer Nisses råd:

"Det går att tänka sig lycklig genom att låta bli att tänka sig olycklig"

Lycka till...

Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards