Fetto-bloggen

Direktlänk till inlägg 8 januari 2009

Så vackert att det nästan gör ont...

Av Grynet - 8 januari 2009 13:57



"Var och en står ensam på jordens hjärta, genomborrad av en solstråle

Och plötsligt är det afton"


Salvatore Quasimodo

Nobelpristagare 1959


Kan det bli vackrare...

Jag samlar på vackra ord, strofer och dikter och även visor.

Min ömma moder har gett mig detta arvet. Vi har dessutom samma smak för vad som är vackert och trösterikt.

Mycket i min samling har jag fått av henne, men det mesta har jag funnit själv.

Här och där...

För mej är de likt skatter på havets botten.

Nu vill jag dela med mej och hoppas att andra får njuta.

Att ni som jag ska finna både glädje, hopp och tröst.

Språket är ju ett mångfacetterat redskap egentligen.

Tänk vad man kan göra med ord;

Skapa kontakt.

Glädja.

Förnedra.

Såra.

Visa att man älskar.

Trösta.

Undervisa....


Två sångtexter som har betytt och betyder mycket för mej är Åsa Jinders "Av längtan till dig" och Björn Skifs "Håll mitt hjärta".

Så mycket kärlek det finns i dessa texter.


Jag samlar även på ordstäv, men de har en viss benägenhet att få ett bäst före datum. Det är väl lätt att tjata ut dem.

Just nu är favoriten:


"Det är bara i motvind som draken stiger, inte medvind"


Jag tycker att den är lite utmanande att fundera på. Vad menas egentligen?


Imorgon ska jag bjuda på en vacker text av Rabindranath Tagore.

Den handlar om kärlek för länge länge sedan.



 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

8 januari 2009 23:18

Så smärtsamt att stå ensam... och sedan dö.
Ordstävet tror jag menar att vi ibland måste välja att gå emot vinden för att kunna utvecklas. Inte bara följa strömmen.

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
grynet

grynet

9 januari 2009 06:37

Det tror jag med, det är nog därför rastlösa lilla jag tycker om den.

http://www.grynet.bloggagratis.se

 
Annelie

Annelie

9 januari 2009 22:52

Vilken oas. Jag känner mig som en liten flicka i en godisaffär, så mycket vackert var jag än vänder mig. Tack.
Ditt hjärta måste vara klätt av sammet och gnistra sådär alldeles lite extra för ditt sinne känner av det vackra och det djupa. //Annelie

http://annelieh.bloggagratis.se

 
grynet

grynet

10 januari 2009 06:29

Tack Annelie, nu blir jag generad...

http://www.grynet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynet - 10 maj 2012 17:28

VA TRÅKIGT ALLT ÄR! Trött, grinig och less på allt! KAN det bero på vädret??   NÄHÄÄÄÄ.... Little Miss Sunshine, where are you??!!   ...

Av Grynet - 7 maj 2012 05:37


....not! - 0,2 hekto! Ja ja...det tar tid att vända på ett ånglok! Grattis till mig i allafall. Man får vara glad för det lilla.   ...

Av Grynet - 6 maj 2012 13:43

Igår gjorde jag nåt som jag trodde att jag skulle ångra. En kompis med svart bälte i karate tog med mig som tesperson på sitt kick-pass. Han behövde en otränad 50-åring. Att jag inte dog! Nog var det kick alltid. En rejäl spark i baken at...

Av Grynet - 4 maj 2012 19:55

Innan simningen; migrän. Under simningen; ingen migrän. Efter simningen; migrän. Jag får bo i en bassäng!     ...

Av Grynet - 4 maj 2012 11:18


                                                           ÄNTLIGEN! ....har jag köpt mig en skruvdragare. Känner mig sååååå Martin Timellsk! Simning står på dagens schema. Likaså blodpudding med rivna morötter och lingonsylt. Och lite...

Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards