Fetto-bloggen

Direktlänk till inlägg 5 mars 2009

Om ensamhet och ålderdom...

Av Grynet - 5 mars 2009 18:30



Jag har funderat på det här med ensamhet.

Ett mynt med två sidor.

Det är både av ondo och godo.

Självvald ensamhet är bra. Jag kan njuta av att vara helt ensam hemma och ha hela huset för mig själv.

Jag kan inte förklara vad det är men det är väl den totala kravlösheten.

Men jag skulle inte vilja ha det så jämt.

Det som är sorgligt och skrämmer mig är den icke självvalda ensamheten.

Vi bor i ett land där ensamma människor blir mindre ensamma genom att söka kontakt på nätet eller genom att ringa till okända människor såsom jourhavande präst ellr medmänniska.

Med ensamheten följer en annan viktig sak.

Bristen på beröring.

Forskare har kommit fram till att utan beröring så dör vi.

Idag går vi i allt större utsträckning till massörer och frisörer mm.

Det finns ett uttryck;  "Skin Hunger" - vår törst efter beröring.

Jag är rädd för att bli ensam och gammal. Rädd för att hamna på ett hem där frukost, lunch och middag är de enda händelserna på dagen.

Rapporterna från äldrevården idag är skrämmande. Tänk om man kunde lägga resurser på dans, taktil massage, någon som hade tid att prata och lyssna på de gamla och ta ut dem på en promenad så att de kunde få ett värdigt avslut i detta liv.

Forskning visar att vid beröring påverkas hela människan. Det som är mest påvisbart är att:

depression minskar, bättre näringsinlagring, bättre sömn, minskad smärta, ökad kommunikationsförmåga, förbättrad kroppsuppfattning, ökad initiativförmåga och framför allt en ökad livskvalité.

Är inte de gamla värda det? 

 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

5 mars 2009 19:35

Ja, ensamhet har två sidor, men bara för oss som har möjlighet att välja. Sorgligt när den inte är vald. Och underbar korta stunder (när man kan blogga i lugn o ro, lyssna på sin favvomusik och sjunga för full hals)

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

5 mars 2009 21:48

Mycket bra skrivet! Håller helt och hållet med dig!

Känner samma rädsla som du där, definitivt. Men det finns absolut inga garantier.

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

5 mars 2009 22:42

Jo, det är dom! Och vi med!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
helga

helga

6 mars 2009 08:39

Vi får börja med oss själva. Vi som har gamla föräldrar/ släktingar får ägna mer tid åt dem. Sedan tycker jag också att det behövs mer massage etc inom äldrevården och mer aktiviteter också för dem som kan vara med.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Lastbilstanten

Lastbilstanten

6 mars 2009 13:21

Fram för tuffare musikupplevelser på ålderdomshemmen! Ska jag bli påtvingad "Ovan där" m fl religiösa slagdängor så matstrejkar jag... så det så!

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynet - 10 maj 2012 17:28

VA TRÅKIGT ALLT ÄR! Trött, grinig och less på allt! KAN det bero på vädret??   NÄHÄÄÄÄ.... Little Miss Sunshine, where are you??!!   ...

Av Grynet - 7 maj 2012 05:37


....not! - 0,2 hekto! Ja ja...det tar tid att vända på ett ånglok! Grattis till mig i allafall. Man får vara glad för det lilla.   ...

Av Grynet - 6 maj 2012 13:43

Igår gjorde jag nåt som jag trodde att jag skulle ångra. En kompis med svart bälte i karate tog med mig som tesperson på sitt kick-pass. Han behövde en otränad 50-åring. Att jag inte dog! Nog var det kick alltid. En rejäl spark i baken at...

Av Grynet - 4 maj 2012 19:55

Innan simningen; migrän. Under simningen; ingen migrän. Efter simningen; migrän. Jag får bo i en bassäng!     ...

Av Grynet - 4 maj 2012 11:18


                                                           ÄNTLIGEN! ....har jag köpt mig en skruvdragare. Känner mig sååååå Martin Timellsk! Simning står på dagens schema. Likaså blodpudding med rivna morötter och lingonsylt. Och lite...

Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards