Fetto-bloggen

Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Grynet - 11 mars 2009 15:38



Jag tycker det är kul med språk.

Jag gillar dialekter och ord som används olika i olika delar av landet.

För ett tag sedan skrev jag om mitt nya favoritord "pumla" som norrlänningarna använder för julgranskula.

Mycket vackrare och kortare!

Stötte på ordet "bös" 2ggr samma vecka men med olika betydelse här i bloggen. (Se GladaKatarina och Zandra) 

Jag är ju västgöte som Zandra  och har den betydelsen av ludd, skräp klar för mig.

GKs uttal och betydelse skiljer sig trots samma stavning.

Skånskan är en fascinerande dialekt med sina skorrningar och diftonger.

Jag har funderat på hur deras fonem och morfem inlärning går till i skolan. Hur lär de barnen läsa?

Tänk er själva:

- Idag ska vi stava till "beuok" (bok). beu..eu...eo...keu......beuok!



Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards