Fetto-bloggen

Direktlänk till inlägg 22 mars 2009

Det var då det...

Av Grynet - 22 mars 2009 16:09



Har haft besök av mor och bror. Det pratades vid fikabordet om hur det var förr när jag och bror var små kontra hur det är idag för barnen här i huset.

Allt är så tillgängligt idag. Och allt går lägre och lägre ner i åldrarna. Idag ska barnen bara ha och ha och man har råd att ge dem det.

Jag var inne hos Birgitta och hon var uppriktigt glad åt att kunna köpa en ny hårtork nu när den gamla gick sönder. Själv cyklade jag ner till frissan häromåret klockan 17.55 när dottern och jag upptäckte att plattången var trasig. På några minuter var en ny för 800 kr inhandlad.

När jag var liten fanns det inte pengar till något extra. Jag minns när jag tjatade till mig en Barbiedocka. Pappa som var svag för mig tog mopeden och åkte ner på stan och köpte en till slut. Lyckan var total. Mamma tyckte att jag var för liten.

På 80-talet jobbade jag på fritids. Där fanns en tjej som levde ensam med sin mamma. Varje gång hon gick till tandläkaren så fick hon en ny Barbiedocka. Hon hade ett femtontal Barbies.

När jag var barn så hade vi ingen bil men vi hade en stor båt som pappa hade byggt. Vilka somrar vi hade på kusten och i Vänerns skärgård. Helt fantastiskt.

Idag har vi huset fullt med stora tv-skärmar, datorer och tv-spel.

Men föreslår man att man ska hitta på nåt (vi har nära till Tivedens vackra skogar och sjöar finns det gott om) så är det aldrig någon som har lust.

Men man är väl helt enkelt för slapp som förälder...

 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

22 mars 2009 19:25

Du har så himla rätt (och själv duckar jag o skäms för hur jag skämmer bort mina ungar). Det är ett dilemma det där...å ena sidan vill man ju glädja de man älskar, gärna med sånt man själv inte fick. Fast allt ska ju för fasen inte behöva köpas...å precis det där du säger när man föreslår en (gratis) utflykt och möts av en blick som var man från mars..

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

22 mars 2009 19:37

"Var sak har sin tid," brukar jag säga.
Barnen tyckte säkert om att åka till Tiveden när de var i förskoleåldern och upp till fyran-femman kanske?
Nu har de andra intressen som är viktiga för dem.
Om några år åker de säkert gärna till Tiveden igen, för att återuppliva barnsomsminnena!
Kram!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
nilla

nilla

23 mars 2009 08:05

Det är förfärligt när man tänker på det. Trots att vi egentligen vet bättre agerar vi som om lycka går att köpa.
Men det är svårt att själv stå emot trycket, vi lever ju i en hysteriskt konsumtionssamhälle...och vi är flockvarelser.

http://thenilla.bloggagratis.se

 
helga

helga

23 mars 2009 08:33

Visst är allt annorlunda idag... Vi var fyra syskon hemma och hade det inte alltför fett med prylar hemma. Däremot älskade vi att göra saker som var billigt. Bl a samlade vi gamla roliga kläder och hattar i en kista och klädde ut oss ofta. Det älskade även mina barn när de var små.

Det finns säkert många barn även idag som har det svårt ekonomiskt i sina familjer.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

grynet

23 mars 2009 17:27

A-L och Nilla: Så klokt, så sant!

Titti: Mina barn har aldrig riktigt uppskattat utflykter, riktiga hemmafisare.

Helga: Ja, så många ensamstående mödrar som knappt har pengar till mat.

 
Cina

Cina

23 mars 2009 20:26

Jag kommer håg när jag fick singeln "Syster Jane" utan att ens fylla år!! Så lycklig jag var..sedan hade jag ingen skivspelare men tjuvlånade syrrans...

http://cinanilsson.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynet - 10 maj 2012 17:28

VA TRÅKIGT ALLT ÄR! Trött, grinig och less på allt! KAN det bero på vädret??   NÄHÄÄÄÄ.... Little Miss Sunshine, where are you??!!   ...

Av Grynet - 7 maj 2012 05:37


....not! - 0,2 hekto! Ja ja...det tar tid att vända på ett ånglok! Grattis till mig i allafall. Man får vara glad för det lilla.   ...

Av Grynet - 6 maj 2012 13:43

Igår gjorde jag nåt som jag trodde att jag skulle ångra. En kompis med svart bälte i karate tog med mig som tesperson på sitt kick-pass. Han behövde en otränad 50-åring. Att jag inte dog! Nog var det kick alltid. En rejäl spark i baken at...

Av Grynet - 4 maj 2012 19:55

Innan simningen; migrän. Under simningen; ingen migrän. Efter simningen; migrän. Jag får bo i en bassäng!     ...

Av Grynet - 4 maj 2012 11:18


                                                           ÄNTLIGEN! ....har jag köpt mig en skruvdragare. Känner mig sååååå Martin Timellsk! Simning står på dagens schema. Likaså blodpudding med rivna morötter och lingonsylt. Och lite...

Presentation

Omröstning

Vem vinner Eurovision song Contest?
 Loreen såklart!
 Någon annan!!
 Finns det någon annan än Loreen??!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Till den som känner sig manad...


Ovido - Quiz & Flashcards